Direktlänk till inlägg 7 januari 2015

Ond väg mot ett gott mål. Är det möjligt?

Av lotta rausenstierna - 7 januari 2015 22:06

Visst finns det vissa olösta frågor ännu.


Church of the American Knights of the Ku Klux Klan, så heter den största och mest aktiva delen av KKK idag. Som namnet antyder så är kopplingarna till religion, närmare bestämt kristendomen många och starka. Ku klux klan- värnar om den rena vita rasen. Bränner kors för att sprida kristi ljus i världen!


KKK säger sig försvara kristna moraliska värderingar.

Medlemmarna är till största del protestanter, metodister eller baptister i botten. Hela tiden har de spelat på just dessa kristna värderingar hos folk för att få fler medlemmar. De har även velat profilera sig själva som de sista försvararna av den rena kristna tron.

De är antisemiter, de ger Judarna skulden för Jesus död och religiösa inslag i deras sammankomster förekommer ofta. Förutom de stora massmötena så hålls det inte organiserade möten typ gudstjänster.



så här förklarar de själva korsbränningen:”Från de heliga sidorna ur bibeln berättades historien om kavalleriets heliga kors. Korset är en symbol för uppoffring och kristen religion. Det gjordes heligt för närmare tvåtusen år sedan med lidande och blodet av 50 millioner martyrer som dog för den heliga tron. I varje klan står korset som en konstant påminnare om att Jesus Kristus är vårt ideal och hans läror är både heliga och oöverträffliga.
Detta gamla kors dränktes in i Jesu blod och transformerades till en symbol för tro, hopp och kärlek. Idag används det till att sammanföra de kristna styrkor mot de ökande härdarna av anti-kristna, anti-amerikanska och fientligt inställda gentemot den vita rasen.
Vi bränner kors för att symbolisera att Jesus är all världens ljus. Där det heliga ljust skiner ska ondska, förfall och mörker förträngas. Sanningens ljus driver bort ignorans och vidskepelse på samma sätt som eld förädlar guld och silver men förbränner träd och mark. Så med korsets eld förädlar vi våra syften och förbränner våra synder…..”

(fri översättning från  KKK: s hemsida).







Ni ska därför få ett litet etiskt dilemma att lösa under dagen.


Är det rätt att ytnyttja ondskans egna medel för att uppnå ett gott ändamål?


Några av er kanske har sett filmen schindlers list.

Den tyske affärsmannen Oskar Schindler ser sin chans att tjäna storkovan vid andra världskrigets början, genom att låna pengar till att starta upp en fabrik - av judar vilka inte har någon annan möjlighet att komma undan med livet i behåll. Schindler startar upp fabriken och låter judarna jobba i fabriken för en ersättning in natura. Så småningom börjar han få medkänsla för ”sina” anställda judar, och börjar använda sin förmögenhet till att rädda dem undan allehanda faror. Däribland den sadistiske koncentrationslägerchefen Amon Goeth

.
Schindlers förmågor att manipulera, bluffa och spela högt gjorde att han lyckades med den otroligt märkliga bedriften, att mitt i nazirikets hjärta och under flera års tid rädda över tusen judar från en säker död. Detta genom att hela tiden anställa mer och mer judar i sin fabrik. Samtidigt som fabriken aldrig lyckades producera något krigsmaterial till Tredje riket.

De judar som han räddade livet på kommer aldrig att glömma hans gärning.

Var det rätt eller fel att spela med i onskans spel för att rädda dessa människor.

Det är er sak att lösa. Inte min.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lotta rausenstierna - 7 januari 2015 21:57

Striden kring arianismen på 300-talet e Kr. I en predikan hållen i Konstantinopel på 380-talet klagade Gregorios av Nyssa över den religiösa anarkin bland sina trosfränder. "När man får växeln tillbaka från en butiksägare, vill han diskutera med en...

Av lotta rausenstierna - 7 januari 2015 21:44

  Jesus ställer alla våra mänskliga värdeskalor på kant.   Han säger att målet för en människas liv inte är att bli uppmärksammad, utan att i stället tjäna och älska varandra. Och till sina grälsjuka lärjungar sa Jesus: "Jag är mitt ibla...

Av lotta rausenstierna - 7 januari 2015 21:43

KATOLSKA KYRKANS HISTORISKA BAKGRUND:   På 300-talet delades det romerska imperiet i en västlig och en östlig del. Under samma århundrade blev kristendomen romersk statsreligion. De båda halvorna av det romerska imperiet var alltså kristna. På p...

Av lotta rausenstierna - 7 januari 2015 21:41

Är religionen en viktig grund för våra etiska och moraliska värderingar?.   Men vem bestämmer vad som är rätt? Olika religioner har väl olika etik. Eller ? Kristen etik skiljer sig väl från muslimsk, judisk eller ateistisk etik? Och vilken ...

Av lotta rausenstierna - 7 januari 2015 21:35

Att vara kristen I Bergspedikan klargör Jesus kärnan i kristendomens budskap. Här ger han en rad levnadsregler som är nyckeln till att människan ska kunna få frälsning. Vi finner också ett otaliga exempel på Jesu förmåga att bota människor med di...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards